tisdag 6 december 2016

Uppdatering aktieportfölj 5/12 2016

Årets sammanlagda uppgång för mina aktieportföljer är nu +27,91% (OMX30 +2,52). Jag har återfått hoppet om att kunna komma över mitt mål på 30% uppgång även detta år.

Jag sätter mitt hopp till att det fortsätter komma positiva nyheter avseende Nexam som drar aktien uppåt så att de sedvanliga vinsthemtagningarna inte kommer som de tidigare gjort efter uppgångar med efterföljande informationsstiltje.

Inga större förändringar har gjorts i långa portföljen mer än ytterligare inköp till redan befintliga poster.

De 5 aktier med störst procentuell rörelse i den långa portföljen senaste veckan:

Amasten -4,06
Corem +5,67 (Pareto har höjt riktkursen)
Knowit +11,31 (Fick en köprekommendation i affärsvärlden)
Nexam +15,28 (fortsatt positiv trend efter tidigare släppt information (har gått upp +38,95% senaste månaden))
Nordic Mines -7,27 (höga berg och djupa dalar, Gruvstart? kapital?)

Korta portföljen

Har här köpt tillbaka Ericsson och Magnolia.

Byggmax -2,55% senaste veckan
Castellum -2,98%
Ericsson Ny
Magnolia Ny (har gått ner 10% senaste veckan (bl a på grund av en analys i SvD som kom fram till att man skulle sälja så fort som möjligt eftersom de redovisade vinstavräkning på annorlunda sätt än sina konkurrenter) så jag hoppas på en rekyl uppåt kommande vecka)
Nordax +2,26
Protector -2,86
Swedbank +1,47
Swedish Match -1,51

Den korta portföljen går inte bra. Om den inte vänder snart får jag slopa den så den inte ligger och tynger min långa portfölj som går klart mycket bättre. Jag är inte speciellt bra på kortsiktigare aktieköp verkar det som.

Fördelning

Aktier 90%
Likvida medel 10%

Inga kommentarer :