måndag 17 oktober 2016

Aktieportfölj

Eftersom den här bloggen kommer att handla en del om min aktiehandel får jag väl börja med att presentera min nuvarande portfölj.
Min nuvarande långsiktiga aktieportfölj ser ut enligt följande:

  • Acando B     6,5%
  • Amasten Holding     6,4%
  • Avega Group B     6,7%
  • Black Earth Farming SDB     6,5%
  • Bong     1,3%
  • Bulten     6,9 %                          
  • Concordia Maritime B     6,6%
  • Dedicare B     6,7%
  • Elanders B     6,2%
  • Electra Gruppen     6,6%
  • Intellecta B     0,7%
  • Knowit     6,4%
  • MQ Holding     4,2%
  • Nexam Chemical Holding     5,9%
  • Nordic Mines     0,7%
  • Note     6,6%
  • Novotek B     2,2%
  • Rottneros     1,4%
  • SJR in Scandinavia B     1,4%
  • Softronic B     2,0 %
  • Strax     1,3%

Andel aktier: 71,7 %
Andel likvida medel: 25,7 %
Andel övriga värdepapper: 2,6%


Det var en himla massa olika aktier tänker ni säkert och det gör ni nog rätt i. Det kan inte vara optimalt att ha så många olika aktieslag i en portfölj? Men faktiskt har den växt med +22,78% hittills i år och cirka +33% förra året. Eftersom den är långsiktig säljer jag sällan men köper på mig nya bolag när jag hittar något som känns intressant och då har portföljen växt på detta sätt med tiden. De senaste veckorna har jag dock sålt av Midsona, G5 Entertainment samt en del Dedicare som växt kraftigt och börjat dra iväg procentuellt mycket jämfört med resterande aktier i portföljen. Jag har även sålt av en del Nexam som jag i och för sig fortfarande tror på men som står och stampar. Tänker att pengarna kan användas och växa på annat håll tills den tar fart.

Jag har även en kortsiktig portfölj som består av:

  • Castellum
  • Protector Forsikring
  • Stora Enso R
Under senaste veckan har jag även börjat handla med certifikat. Jag håller mig till:

Bear OMX X15 och Bull OMX X15. 

Än så länge har det gått bra. Om det är nybörjartur eller inte får framtiden utvisa. Men det är ett kul tidsfördriv.




Inga kommentarer :