onsdag 19 oktober 2016

Mina första aktier

Idag letade jag efter mina första aktiebrev som jag köpte. Jag hittade dem inte. Men jag vet att jag har dem kvar någonstans. De är inköpta till en hög avgift på banken i början av 80-talet. Det måste ha varit på sommaren för jag minns värmen och grusdammet på torget. Saab var det, det minns jag tydligt och bankmannen verkade väldigt skeptisk till att sälja aktier till mig och ställde en massa frågor om allt möjligt. Det var väl inte så vanligt att en väldigt ung man klev in på banken och köpte aktier på den tiden. Speciellt inte i den banken ute i obygden. Där var det väl knappt någon som köpte aktier över huvud taget kan jag tänka mig. Men jag fick mina aktier efter några dagar (har för mig att jag fick fylla i ett formulär och beställa dem och fick hämta dem efter några dagar). Det är ett fint minne.

Men jag förstår inte riktigt varför jag köpte dem. Jag kände ingen som ägde aktier. I och för sig köpte mina föräldrar premieobligationer som jag minns att vi ibland tog ner från ett köksskåp och tillsammans satt vid köksbordet och studerade listor för att se om våra nummer fanns med. Det gjorde de sällan. Men det är ju inte samma saker som med aktier precis. Det var mer åt Bingolottohållet.

Jag minns även att jag även varje kväll hällde ut alla mina mynt på sängen och förde in de olika myntslagen och ökningen i en anteckningsbok. Jag tyckte även mycket om att spela Nya Finans och Monopol. I Nya Finans finns det ett inslag av aktiehandel har jag för mig. Kanske var det det som väckte mitt intresse? Jag hade också ett rent aktiespel. Men det köpte jag nog senare när jag redan börjat med min aktiehandel.

För övrigt är jag ganska ointresserad av pengar så jag förstår inte vart mitt intresse för pengar och värdepapper kommer ifrån. Troligtvis är det i stället själva tävlingsmomentet som triggar mig.

Inga kommentarer :