tisdag 25 oktober 2016

Tankar efter bolagsrapporter etcetera

Jaha, det här gick ju inte så bra.

Bulten gick - 3,45 % idag efter att ha presenterat sin delårsrapport. Troligtvis beroende på en försvagad volymutveckling och orderingång. Det var ju en missräkning.

Dedicare gick + 2,7 % efter en bra rapport om man jämför med förra årets rapport. resultat före skatt 21,2 milj (9,7) rörelsemarginal 12,6 % (6,5) resultat per aktie 1,78 (0,81). Dagens svaga uppgång beror nog på att den redan gått upp kraftigt + 84,02 % hittills i år.

NOTE tyckte jag lämnade en fin rapport och i alla fall över mina förväntningar men sjönk - 1,25 %. Det enda negativa jag kan hitta är att nettoomsättningen sjönk något, alla andra nyckeltal var förbättrade. I den här aktien ligger jag fullinvesterad, annars hade det kanske varit läge att köpa på sig ytterligare några. Den borde gå upp framöver. Men vad vet jag. Aktiebörsen är nyckfull och jag har ofta fel.

Knowit överraskade mig med en bra rapport och steg + 5,25%.

Utöver rapporterande bolag gick Nordic Mines - 7,96%. Detta efter att finanschefen valde att lämna efter tre månader och en ny har tillsats. Även ir konsulten lämnar efter att ha innehaft sin post under samma tid. Vad detta beror på kan man ju fråga sig. Det tål att fundera på om man ska ta det säkra före det osäkra och ta hem vinsten. Aktien har ju gått upp kraftigt under senare tid.

Nexam är också ett stort jäkla frågetecken. Det känns som om det kommer att ta tid att få igång försäljning och rapporten som släpps 8 november kommer troligtvis att visa att ingenting händer eller att det ser sämre ut än man tror. Det bästa vore kanske att sälja av allt och köpa tillbaka aktierna billigare efter rapporten. Men jag vet inte. Det är svårt att få grepp om bolaget och den enda information man får är egentligen att det tar tid. Insiderköpen som var för några månader sedan är dock en positiv signal. Men det är väl också de enda jag just nu kan komma på.

Nu skall jag dricka en flaska julmust!!!

Inga kommentarer :