tisdag 15 november 2016

Uppdatering aktieportfölj 14/11-2016

Utveckling sedan årsskiftet +23,44% (OMX 30 -0,26%).

Inga förändringar har skett avseende den långsiktiga portföljen mer än att jag köpt till en del till den nuvarande portföljen. Främst har det blivit köp av Nexam. Nu hoppas jag på ett bra 2017 för bolaget och att ordrar börjar trilla in.

Jag tror att Trump kan bli bra för aktiebörserna. Han kommer att dra igång med Investeringar och skattesänkningar och andra åtgärder för att driva på USA. Hoppas nu bara att han håller sig lugn och inte hittar på en massa dumheter på andra områden som leder till vilda protester och konflikter som hämmar ekonomin. Men jag tror att allt kommer att bli bättre än vad folk i allmänhet förväntar sig och jag ser fram emot ett turbulent men trots allt fint 2017 där allt till slut löser sig på ett bra sätt.

Kommentarer av händelser under veckan avseende långa portföljen:

Amasten -8,49% kom med sin rapport för kvartal 3 11/11 och det fanns inga större överraskningar i den. Fastighetsinnehavet har ökat i värde under kvartalet och de kommer att fortsätta förvärva fastigheter. Här är jag nästan fullinvesterad men lite utrymme finns det nog för ytterligare köp.

concordia -6,33% kom med en riktigt dålig rapport 9/11. Den här borde det vara dags att göra sig av med snart.

Nexam 8,04% Fick en order 10/11. Nu borde det lossna och fler order ramla in under 2017. Jag ser framför mig ett positivt 2017 och ökade kraftigt i aktien under veckan och hoppas på att jag har rätt.

Nordic Mines -8,93% Guldet sjunker och hur går det med gruvstarten? Det här är en riskaktie som man inte bör äga för många aktier i. Men jag ser positivt framåt och hoppas på det bästa. Spännande.

Rottneros -8,92 kom med en dålig rapport 10/11.

Korta portföljen:

Jag har köpt till Ericsson, Nordea, Skanska och Nordax under veckan.

Intrum Justitia +10,74 under veckan. Sammanslagning med Lindorff meddelades 14/11. Jag borde nog ha tagit hem vinsten. Men det är lätt att vara efterklok.

Funderar på att slopa korta portföljen. Den känns inte så rolig att syssla med.

Fördelning:
Aktier 96,6%
Likvida medel 3,4%




Inga kommentarer :